"Det som kommer från hjärtat går till hjärtat."

torsdag 3 april 2014

La Cinque Terre - fem italienska små byar


Jag har en förmåga att bli lite djupsinnig ibland när jag ska förklara saker och ting om mina funderingar kring livet och ska försöka undvika det ...men jag vill så mycket just nu!

Jag har ett mål att få resa och uppleva ställen,  och med ställen menar jag både här i Sverige och utomlands, det finns så otroligt mycket att ta del av! Så bensinräkningarna kommer att få ta utrymme men det är ett av mina intressen så det prioriteras!

För mig är det att njuta och ta vara på livet...medan andra prioriterar andra saker och njuter av det...kan visserligen komma på andra saker som är mycket viktigare och kommer allra först...och det är kärleken...vilket alltid går att kombinera... Men det ska vi inte gå in på nu!

Man kan då fråga sig vad jag menar med att njuta av livet genom att resa?

Jag vet att jag skrivit om det förut...känslan av att vara på väg...att utforska nya ställen, äta god mat, lära känna landet, stället, människorna som lever där eller turister andra medmänniskor som av olika anledningar reser och utforskar. Jag tycker också om spontanitet. Att följa känslan för tillfället och bara ge sig iväg! Det är en frihet.

Jag vill uppleva. Jag vill uppleva tillsammans. Delad glädje är dubbel glädje...en devis som följer med inte bara vad gäller glädje för mig. Livet blir helt enkelt roligare när man kan dela sina upplevelser tillsammans med någon! 

Jag har några platser som har funnits i mina tankar ett tag och det kommer säkert att bli fler!
Jag inspirerades av Solens mat , som sändes på svt, där man fick besöka olika italienska byar och ta del av deras lokala matlagning. 

En liknande resa vore mysig och inspirationsrik!!!

Idag ska jag fokusera på Cinque terre, som är fem små italienska byar,  de ligger på den italienska Ligurien-kusten nära Genova. Det är den italienska rivieran som sträcker sig till Toscana. De fem byarna heter Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola och RIomaggiore. De ligger högt bland bergen och byarna lyser upp då det är olika färger på husen. Jag läste att de målades så för att männen som ofta jobbade som fiskare lätt skulle kunna se sitt hus när de var ute och jobbade och då kunde hålla koll på vad deras fruar gjorde! Undrar hur fruarna tänkte...haha...
Det är många som vandrar på stigar mellan byarna eller tar sig fram med tåg. Det är svårt att ta sig fram med bil.  


De fem byarna:

Monterosso al Mare

Monterosso har fina stränder och har störst utbud av restauranger och affärer.

Vernazza

Den är känd som en pittoresk by där det finns en hamn som är formad som en hästsko och havet ligger som en blå kaskad nedanför bergsväggarna.

Corniglia

Med en fantastisk havsutsikt då det ligger på toppen av en klippa och på varje sida ligger två stenstränder.

Manarola

Manarola är den lugnaste byn. och man kan gå en promenad till grannstaden Riomaggiore. En promenadväg kallas för "Via dell' Amore"...namnet säger väl en hel del?

Riomaggiore

Den näst största av byarna är Riomaggiore och är den byn man anländer till när man åker från La Spezia. 


Det enklaste sättet att resa till byarna är med tåg...och det passar en dam som mig alldeles utmärkt då jag inte älskar att flyga...;-) 

Jag skulle gärna tågluffa och besöka fler ställen! 

Det kan jag göra ett inlägg om en annan dag.

Vandra, åka tåg, äta god mat, dricka ett glas italienskt vin...eller två eller tre..., ta ett dopp...blicka ut över havet...DET är att njuta av livet för mig...sen om det är i Italien, Sverige, Spanien eller någon annan del av världen...det är var jag lägger min hatt och vilket sällskap jag delar upplevelsen med som gör upplevelsen och njutningen! 

Ha en skön vårkväll! 
Ciao Anna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar