"Det som kommer från hjärtat går till hjärtat."

onsdag 15 oktober 2014

Att se och upptäcka kulturellt i Barcelona - 13 dagar kvar

Idag ska jag ta er med på sevärdheter i Barcelona med omnejd...som jag finner intressant! Det är såklart inte helt självklart att ni uppskattar samma sevärdheter som mig...och nu pratar jag mest kulturella sevärdheter samt en del utflykter!
Jag vill även annat än att kuta runt under de fem dagar vi ska spendera där.
Det som är allra högst prioriterat är att fånga minsta lilla solstråle och värme som kan tänkas dyka upp!!!
Då lämnar jag alla resenärer som behagar sova eller göra andra oviktiga saker och drar ner på stranden.
Samtidigt är den här resan för mig verkligen en chans att vara tillsammans.
För jag vet inte hur många resor till de "stora" vill göra tillsammans. De vill väl iväg på sina egna äventyr och njuta med sina respektive eller själva!
Sån var iallafall jag när jag var i tonåren! Jag ville ut och upptäcka världen...utan mina föräldrar.
Äventyr och känslan av att vara stor och klara sig själv och skaffa egna erfarenheter.

Men det finns helt klart en del att se och uppleva kulturellt och det vi inte hinner med denna resa får vi ta nästa gång! Här är några förslag om vi får långtråkigt någon dag eller två;-)


Camp Nou
Tyvärr spelas inga matcher när vi ska dit. Men chansen att gå på upptäcksfärd finns ändå då det finns ett museum där och man kan få guidade turer på en av världens största arenor. De tar in 100 000 åskådare där under en match!
13 Euro kostar en guidad tur.



Font Magica
Den magiska fontänen med ljus- och ljudföreställning. En gratis upplevelse är ju inte helt fel! Den gör sig bäst runt midnatt och ett spel håller på i ca 15 minuter...Kanske ett stop där mellan barerna? Ett romantiskt stop???;-)



La Sagrada Familia
Den stora arkitekten Gaudi blev känd för den sagolika katedralen som för många är själva symbolen för Barcelona. Det är 18 torn på taket vilka symboliserar de 12 apostlarna, de 4 evangelisterna, jungfru Maria och Jesus.Den påbörjades 1883 och avslutades 1926. Gaudi ligger begravd här. Det kostar 8 Euro att gå in.

Utflykter med sevärdheter


Figueres
Staden ligger 129 km från Barcelona och här föddes Salavadori Dali. Där finns ett museum som ritats av konstnären himself! Hade varit lite häftigt att få besöka det museet med tanke på alla lektioner vi haft då eleverna fått gjort Dali-konst!!! Det kostar 11 Euro för en vuxen.



Penedes
Vinområdet som är känt för sin cavaindustri! Det är ett stort vindistrikt. Man bör kolla upp om det går att komma och besöka i organiserad form. Om man inte är lite smått äventyrlig och provar såklart! Det ligger 48 km från Barcelona och nås på 35-40 min.Det går tåg dit.



Sitges
En vacker kuststad ca 35 km sydväst om Barcelona. Den är känd för sin filmfestival men även en sommarstad dit många åker på semester och har sommarhus. Tydligen också känt för att vara ett romantiskt ställe för alla sorters kärlekspar! Efter skymningen vaknar nattlivet och en massa klubbar på "syndens gata" öppnar...kanske något för oss?;-)) Det går tåg även hit och en biljett går på dryga 2 Euro.

I morgon blir det ett nytt inlägg om Barcelona.
Tills dess får ni njuta av att halva veckan är gången och en ljuvlig onsdag!
Kram Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar