"Det som kommer från hjärtat går till hjärtat."

onsdag 22 oktober 2014

Mat i Barcelona - 6 dagar kvar!

Manana manana verkar vara ett ledord när vi beträder den spanska marken.
Vi får komma in i den spanska lunken och" go with the flow". Mattiderna i Barcelona ser lite annorlunda ut än mattiderna in la casa de Näsberg.
För mig är matupplevelsen när jag är ute och reser en av den bästa ingrediensen i resan! Jag är nyfiken och vill prova på vad landet har att erbjuda för goda smaker.

Runt ett samlas tydligen människor och tar en öl med lite tapas och sen vid två äter man dagens huvudmål som är lunch. Runt 18 äts det kvällsmat med smörgåsar, tapas eller bakverk. Från kl 21 äter man middag. Men vad ska vi då få smaka för gott???

Tapas (smårätter) att njuta av på exv en barrunda kan vara ( några exempel):
Anxoves - ansjovis
Escopinyes - hjärtmusslor
Calamars a la romana - torkade bläckfiskringar
Pa amb tomaquet - bröd struket med tomat, vitlök och olivolja
Panadons despinacs - små spenatpiroger
Patates braves - potatisbitar i kryddstark tomatsås




Jag läser i en av böckerna  om förrätter, varmrätter och efterrätter. verkar finnas hur mycket gott som helst och vid den här tiden på dygnet blir jag såååå sugen på allting som står i den där himla boken! Några smakprov kanske...Ugnstekt fylld havsabborre, kokta havskräftor, grilltallrik med fisk och skaldjur, hummer stekt över öppen eld, paella, flamberade lammkotletter med vitlöksmajonäs, anka med rovor, jätteräkor med majonäs...
Detta går inte längre...blir såååå suuuugen!!!
Ett måste för min del är att besöka matmarknaden La Boqueria.



Efter dagens blogginlägg känner jag det börjar vattnas i munnen och jag ser fram emot att uppleva det spanska köket! Även om det Sjötorpska la cuisine är välrenommerat...så ska vi se om det kan jämföras med det spanska.
Återkommer med rapport om det!

Ha nu en fortsatt skön onsdagskväll!
Kram Anna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar