"Det som kommer från hjärtat går till hjärtat."

torsdag 7 maj 2015

Mental vändning

Att blicka framåt.

Dagens inlägg handlar om vilken kraft vi människor faktiskt besitter.
Jag tycker det är så tydligt.
Som min vän som genomgår en skilsmässa säger dagligen nu:
Jag har kommit till insikt att...
Hon har kommit till en massa insikter nu när de tagit beslutet. Då ser man allt mer klart och mer tydligt.
Jag känner igen det så väl.
Min insikt i det här är att det är som en modell när man är i ett problem.
Modellen ser lika ut i vilket problem eller svårighet man är i.


Att jag reflekterar över det just nu är för att det har blivit en skön eftermiddagsstund för mig att vila lite i soffan framför tv:n när jag kommer hem från jobbet och ofta är det gamla avsnitt av tv-programmet "Lyxfällan".
Det kanske låter konstigt men jag kan tycka det programmet är lite upplyftande men låt mig förklara det lite närmare.
Jag menar inte att det är upplyftande att se alla familjer och personer som hamnat i det ekonomiska läge de är i utan det är att se kraften som bor i människor när vi är i ett, till synes, hopplöst läge.
Trots att situationen kan se oerhörd mörk och tung ut , och man för tillfället inte kan förstår hur man någonsin kommer att kunna leva vidare, när problemet väl lyfts fram och man har landat i det och hämtat andan så finns det en stor inneboende kraft inombords att lösa situationen eller problemet.
Att blicka framåt.
Då känns det som om energin återkommer och det ger mig en kick att se den mentala vändningen!

Jag känner så väl igen mig själv och hur det återkommer i andra situationer än de ekonomiska.
När jag hamnar i ett läge då det känns som om jag bara vill dra täcket över huvudet och sova i all evighet...behövs det någon dag att landa i den känslan men sen får jag någon sorts envis urkraft och någon form av överlevnadsstrategi och försöker hitta vägar att gå vidare.

Situationen kan var oerhörd svår och man inte vet hur man ska hitta ut men när man väl lyft svårigheten och tagit ett beslut och inser att "this is it" så kommer kraften.
Då är det bara att sikta framåt och jobba mot målet.
Det ligger en styrka i det och är man antingen ensam, så blir man starkare och vet att man klarar saker själv och att man får kraft av stoltheten att ta tag i saker, eller om man är två, ett par, så kittas man ihop ännu mer av att klara av saker tillsammans och förhållandet blir starkare att jobba gemensamt för att lösa saker och se att man faktiskt fixar det.
Men det är också så att vissa situationer fixar man inte alltid själv eller tillsammans.
Då har man kommit till en insikt i det också.
Då får man helt enkelt ta hjälp att komma vidare.
Men livet tar faktiskt inte slut.

Det ska vara gott att leva.
Det ska vara en glädje att leva.
Jag valde väldigt medvetet glädje i en svår situation och bestämde mig för att i mitt korta liv här på jorden så finns det bara ett val att ta.
Det är inte alltid lätt att följa hjärtat och leva i den glädjen men i det stora hela gör jag iallafall mitt bästa att följa den planen.

Därför har jag så många mål jag vill ta tag i.

Mitt i livet.
Full av livskraft och livsglädje.

Det går inte alltid att nå sitt mål så snabbt och det tar energi.
Men till slut är man där.
Vid målet.
Bara att njuta.

Kärlek till er alla!
.
Kram Anna








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar