"Det som kommer från hjärtat går till hjärtat."

måndag 17 mars 2014

Flyttfågeldags

Kära vänner...livsnjutare...och nyfikna liv ute i lilla och stora världen utanför min lilla by!
Ni som följt mina vardagliga små funderingar sen förr vet redan att vid den här tiden på året så sätter min kropp och hjärna igång någon sorts process.

Jag vill iväg.
Jag vill vara en fågel och landa där jag känner mig nyfiken och lockad.
Jag vill hitta det ultimata stället för mig att bo på.
Jag vet jag nämnt det i några år nu...men vid vattnet...ett vilt salt hav eller en stilla sjö...är en favorit...en dröm jag har haft så länge nu.


Jag skulle vilja bo i ett lagom stort hus, som är lättsamt att sköta om, jag vill inte tillbringa min fritid med att sköta om tomt utan ha en lättskött tomt...med en liten gräsmatta eller naturtomt så det inte krävs så mycket arbete, och minimalt med snöskottning...haha...
Det ska vara stora fönster med en vidunderlig utsikt över vatten där man kan sitta inne vid blåst och höstrusk och titta ut och njuta med tända ljus under höstkvällarna...
Vid härliga varma sommarkvällar få sitta ute och njuta av ljumma sommarvindar...andas njutningsfullt...uppleva friheten som uppstår av milsvidd utsikt över vatten och lyssna på ljudet av vågornas brus eller bara en stilla kväll då tiden står stilla.
Det är en av mina drömmar.

Jag vill bo så att jag kan känna friheten att kunna välja på att ha en skön hemmastund eller att spontant vilja umgås...att kunna ta cykeln...att ha närheten och möjligheten om andan faller på...att gå ut och äta något gott med god dricka därtill. 
Jag vill också bo stadsnära, behöver inte vara en stor stad, en småstad...så när stillheten mättats få möjligheten att känna doften och fånga in en uns av stadspuls. Det kanske till och med går att kombinera!

Det finns så otroligt många vackra ställen i vårt avlånga land...och jag har sett och upplevt många olika ställen och trots att jag rest runt en del har jag inte upptäckt en bråkdel av dem!
Det finns så mycket kvar att utforska!
Vid varje tillfälle jag kommit till några av dessa pärlor har jag alltid varit beredd att flytta. Jag tycker det är så mysigt att titta i skyltfönstren på hus till salu när jag kommer till nya ställen. Fantiserar och tänker mig in i hur det skulle vara att bo just där...fantiserar hur de som bor där i husen jag ser har det i sina liv... Mitt i vardagen.

Att förverkliga en dröm...innebära att utforska först.
Jag får helt enkelt börja utforska vårt avlånga land lite närmare från och med nu!
Flyttfågeln har startat sin resa...
Sommaren är bokad...stor bensinräkning men...Sverige here I come !

Dröm vidare med mig och ha en fortsatt bra kväll!
Kram Anna










2 kommentarer:

  1. Åh, det är ju fantastiskt att resa i Sverige om sommaren. Smultronstälen överallt. Perfekt semester att åka runt och hälsa på andra, och bo över någon natt här och där. Du är välkommen att kinesa i Gröndal om du vill...
    Gudrun

    SvaraRadera
  2. Tack Gudrun! Det gör jag gärna;-)
    Pratade med din käre bror på fb häromdagen! Kul! Saknar honom...många roliga minnen från den tiden...;-) Vi får väl ta en liten återträff!
    kram

    SvaraRadera