"Det som kommer från hjärtat går till hjärtat."

tisdag 26 augusti 2014

Underbara möten

En sak i livet som lyfter mig är möten med andra människor.
Alla möten är lärorika och berör på så många olika sätt. Under en vanlig arbetsdag möter jag ganska många personer som ger mig mycket. Möten med vuxna och barn.
Jag känner mig fullkomligt rik och full av värme när jag fått komma nära en elev som har haft svårt att öppna sig...att till slut få se glädjen i ögonen och ett leende som kommer inifrån...att få förtroendet...som mycket handlar om att ge tid för att lyssna och uppmärksamma. Lyssna in, prata och diskutera. Ta barnet på allvar. Den mänskliga kontakten. Jag tror att det är det absolut roligaste med mitt jobb. Det ger mer än något annat.


Att möta vuxna i olika situationer är också fantastiskt. Att möta människor med olika ryggsäckar. Det vi har varit med om tidigare påverkar våra liv på olika sätt beroende på vad som finns med i vår ryggsäck. Nuet lever vi utifrån det.
Min ryggsäck gör att jag har valt att leva mitt liv på ett sätt, medan någon annans ryggsäck gör att den personen väljer sitt sätt att leva. Vi har ingen aning om vad andra går och bär för ryggsäckar och kan inte döma människor när vi inte vet hur deras livshistoria ser ut.


Jag blir fascinerad av att ta del av människors livshistorier och blir förvånad hur vissa orkar ta sig igenom sina liv med allt de varit med om eller är med om. Så starka. Så glädjande också.
Jag blir glad av att höra historier också. Historier där människor efter ett långt liv varit med om något tragiskt och finner lyckan igen. Få höra hur någon som mist sin käresta och blivit änka efter 30 års äktenskap och inte trott att hon ska hitta glädjen igen...men så träffar hon en man och är så nykär att de inte kan vara utan varandra alls...inte ens en dag. Fantastiskt!!!


Jag tycker om djupa såsom ytliga möten. Ibland är det skönt med ett flyktigt möte. Man träffar en person, som man kanske inte träffat på länge, och bara pratar lite snabbt men får ändå en form av feedback, bekräftelse på en massa saker.


Jag tror att möten hör ihop med min nyfikenhet på nya orter också...haha...att möta en ny ort är spännande. Utforska. Möta nya människor. Jag trivs med att resa runt och upptäcka nya ställen och lära känna nya människor - lyssna in.
Jag är till min natur egentligen ganska tystlåten i nya situationer och i nya sällskap men när jag väl känner mig trygg så babblar jag nog på ganska bra...kanske för bra!
Jag behöver tid att tänka efter och låta saker och ting sjunka in innan jag uttalar mig i vissa situationer.


Ja...på tal om möten...idag kom ett visst blått parti på studiebesök här på min skola.
Trevligt med nya möten!
Ha en bra dag!
Kram Anna






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar