"Det som kommer från hjärtat går till hjärtat."

söndag 14 juni 2015

Nyhetsflöden och sociala medier - hur påverkar det oss?

Jag måste skriva och reflektera lite över hur nyhetsflöden som formligen flödar in påverkar en. De senaste dagarna har nyhetsflödet svept in som en orkan, lyckliga saker liksom fruktansvärda och tragiska händelser.
Det är väl inget ovanligt, för världen är stor och full av människor och andra levande varelser...livet sker just nu 24-7.
Frågan är hur vi påverkas av att ta del av allt som sker, hur mår vi mitt i allt, många händelser som känns nära och andra långt ifrån men vi får hela tiden information om allt och hur ska vi hantera det?

Jag kommer inte ihåg när, men det är väl några år sedan som jag tog ett beslut att jag bara skulle ta del av goda nyheter. Det hade hänt så mycket negativt som påverkade mig så en av de sakerna jag bestämde mig för att börja med var att ta bort prenumerationen av lokaltidningen.

Vår lokaltidning är inte en stor tidning. Man bläddrar och läser de lokala nyheterna och bläddrar förbi de nationella och internationella pga att de har man redan kunnat ta del av på tv:n, via internet och sociala medier. Inte så akutella nyheter alltså ;-))
Jag läste mest om det var några events att ta del av, familjesidorna och som sagt de lokala nyheterna. Mitt i perioden när jag inte mådde så bra, så skrevs det en hel del om en stor lokal händelse, och det fick mig att må så illa.
När man bor på en liten ort som jag gör, så känner alla varandra på något sätt, och att då läsa om denna händelse, som människor härifrån var inblandade i, och vara nära de som drabbades var inte roligt. Det var stora rubriker på första sidan...varje dag. De namngav personerna och gjorde fördjupade repotage. Jag förstår att det är en del av en reporters jobb att göra så. Men samtidigt att stå på sidan om och känna de drabbades anhöriga och se hur de bet ihop och mådde illa av allt fick mig att må ännu sämre.

Jag tog då ett beslut. Jag bestämde mig för att sluta läsa tidningen och sa upp prenumerationen. Jag kände inte att jag flydde verkligheten på ett endaste sätt utan jag gjorde ett val.

Jag visste ändå om just den händelsen och jag kände att jag behövde inte veta mer.
Varför ska jag läsa om andra människors utsatta situation?
Liksom gotta mig i deras olycka?
Vad gör det för skillnad för livet?
Hur mår dessa människor som blir uthängda?
Hur mår deras anhöriga?
Jag tänkte mig in i att "tänk om det är jag nästa gång"?
Tänk om jag hamnar i en situation som är "fel" och tänk om det är mig de lämnar ut med namn, blottar mig totalt och mina anhöriga som inte har gjort det valet?

Alla dessa tankar spolades över till tv-nyheterna och jag såg bara att det var nyheter som handlade om tråkigheter och misär och här satt jag och inte kunde påverka någonting!
Just då kände jag att jag var otillräcklig och liten i sammanhanget och det drog ner mig och min energi.
Varför rapporteras det till största delen om tragiska händelser och väldigt sällan om något positivt? Om det är något positivt så får den delen högst 5 minuter som ett sista inslag.
Jag funderade på att starta någon egen sida med positiva nyheter MEN då hittade jag faktiskt en grupp på fb som heter "Goda nyheter som man blir glad av".
Det var så befriande att kunna fokusera på något positivt och att se det goda i livet.
Jag VET att det händer fruktansvärda saker varje sekund, varje minut, varje timme, varje dag och överallt i hela världen. Jag kan se fakta men jag mår inte så bra att ta del men inte kunna göra något åt det. Oftast har det redan skett. Jag blir upprörd och det tar av min energi och därför väljer jag helst bort det.

I dag väljer jag inte bort nyheter helt och hållet men det är inget jag fokuserar på. Jag tittar ibland på nyheterna och ögnar i tidningar men gottar mig inte.
Jag mår inte dåligt av det i samma utsträckning längre.

Men de senaste dagarna har det varit omtumlande med nyheter som påverkat mig.
Det har såklart hänt en massa saker i hela världen men nu skriver jag om det som påverkat MIG mycket.

Det började på något sätt med den 17-åriga flickan Lisa Holms försvinnande. Jag blev påverkad på många känslomässiga plan och man hoppas alltid på det bästa men så var det inte. Hon hittades död.

Mitt i det stod det om en liten flicka, Luna, på 4 år som åkt bil med sin pappa och hans två vänner. De hade varit på fisketur. Bilen exploderade och det kan ha varit en bomb eller att de haft något i bilen som var explosivt. De dog. Teorierna om att det kan ha varit en bomb är pga att en av passagerarna är en känd gängledare som har kopplingar kring konflikterna i Göteborg den senaste tiden. Jag tänker så på den lilla flickan.

Stora rubriker samma dag om prins- och prinsessbröllopet mellan Carl-Philip och Sofia. Vackert och en dag full av kärlek och glädjetårar och mycket värme.

På kvällen åter rubriker om att Magnus Härenstam är död. Det var inte längesen jag såg honom i Hellenius hörna och verkade levnadsglad och pigg.

Det här var de stora händelserna för min del.
Det jag tagit del av i helgen.
Alla dessa, för mig mycket känslosamma händelser, har alltså skrivits om och hänt inom de två senaste dygnen.
Då har jag inte tagit fram alla andra nyheter som flödar.

Det är via mobilen främst jag surfar och sociala medier. Jag blir så trött ibland på alla flöden och vill lägga bort. Men det är som ett beroende.
Jag undrar ju hur det påverkar oss medvetet och omedvetet?
Hur vi hanterar allt som kommer till oss och som vi frivilligt och ofrivilligt tar del av?
För på något sätt är det inget vi kan stoppa för det finns där hela tiden runt oss. Det kanske handlar om att välja bort och även att hantera det.
Men nu har jag andra tankar.
Jag ska ha semester.

Jag funderar allvarligt att ta semester från nyhetsflödet åtminstone i en vecka under semestern.
Bara lägga bort mobilen, datorn och tv:nyheterna.
Bara vara NÄRVARANDE i min egen, mina nära och käras verklighet och njuta av det.
Njuta av varje sekund, varje minut, varje timme och varje dag.
Vår vardag och verklighet.
Och göra den till det allra skönaste och bästa.
Att vara närvarande.

Ha en underbar dag i de bästa av nyhetsflöden!
Din egen verklighet.

Kram Anna






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar