"Det som kommer från hjärtat går till hjärtat."

torsdag 7 april 2016

Vardagsrum i Slettvollstil

Moden och trender kommer och går. Vissa trender och stilar, ofta de som sticker ut lite, har en tendens att kännas ålderdomliga efter bara några år.
Det är samma sak med bilmodeller, att vissa känns inte så vackra efter 10 år även om de var väldigt coola och snygga när de kom.
De klassiska modellerna däremot blir aldrig gamla! De blir bara snyggare med åren.

Själv har jag liksom hittat min stil som jag känner harmoni i och trivs med. För mig är det viktigt att ens hem är trivsamt och harmoniskt och att man kan känna ett lugn när man kommer hem efter en arbetsdag. Hemmet ska också vara praktiskt och lättarbetat har jag kommit underfund med när jag blev lite äldre. Det är också trivsamt att blanda lite gammalt och nytt. En personlig stil.
Detta hus tänktes igenom åtskilliga gånger.
Jag måste säga att jag är nöjd med hur det blev och att i stort sett så lösningarna blev både trivsamma och praktiska.
Jag tycker väldigt mycket om detta hus och det känns skönt att komma hem när dagen varit lång.
Jag kopplar av och känner mig lugn och glad.

Så när jag tänker på ett framtida boende så känns det som om mycket av tidigare tankearbete och arbete med detta hus kommer till nytta!

Vad gäller stil och färgval så är det klassisk stil som jag trivs bäst i. De håller bäst i längden. Sen kan jag gärna experimentera lite på ställen som är lätt att göra om.
I ett badrum vill jag t ex ha klassisk stil som håller...det vore lite jobbigt om man tröttnar på kaklet efter ett tag.
Jag vill ha färger som harmoniserar och att man tänker helhet vad gäller inredning och det praktiska. Jag trivs t ex inte när det är olika stilar i alla rum och olika golv och olika färger. Det gör mig stressad och jag upplever miljön som stökig. Sedan vill jag kunna variera textilier med olika färger i en bas som är lugn.
En av de klassiska stilarna som tilltalar mig mycket är Slettvolls stil.
De lugna harmoniska färgerna, men ändå lite rufft och maskulint på vissa bilder väger upp och skapar balans.
Möbleringen av deras vardagsrum har jag alltid trivts i. Där de möblerar som ett U eller en fyrkant med soffor, fåtöljer och divaner som ringar in en sällskapsyta. Det känns väldigt hemtrevligt och socialt! Deras bilder lockar till mysig samvaro eller avslappning.
I mitt huvud har jag en inre bild av hur jag vill möblera och inreda ett vardagsrum och här kommer lite inspirationsbilder...från Slettvoll såklart! Jag vill betona att jag tycker deras möbler är ursnygga men priset matchar inte riktigt min plånbok men här går det att ta till sig stilen och hitta egna möbler som matchar både plånbok och stil!
Bildkavalkad med snygga vardagsrum:

Lite rufft men ändå inbonat. Inramat som alltid möblerat med sofforna mittemot varandra. Bordsbenen tas igen i lampans ben och detaljerna runtom.

Återigen möblerat i en fyrkant som jag kallar det :-) Med två soffor, två luftiga fåtöljer mittemot samt en fotpall.
En lite ruffare stil med mörkare färger.

Lockande och inbjudande.



Härliga kombinationer och en fin helhet.








Det är faktiskt bara att kopiera grunderna och hitta sin egen stil till det hela!
Att plocka upp färger, former och detaljer som återkommer och bildar en helhet.

Med det avrundar jag kvällens vardagsrumstema.

Ha det gott!

Kram Anna





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar