"Det som kommer från hjärtat går till hjärtat."

söndag 24 maj 2015

Utedrömmar

Vem behöver gå på gym när man har en gård att sköta om?
Att klippa denna gräsmatta kan framkalla de mest inneboende ilskekänslorna hos mig! 
För det första så behagade inte den kära gräsklipparen att starta. Jag höll på att få hjärtinfarkt flera ggr av att dra i det där startsnöret.
För det andra är marken ojämn, stenig och full av gropar, branta slänter och helt enkelt urtråkig att klippa. Det är iallafall ett parti som går skapligt fort.
För det tredje när jag äntligen har fått igång gräsklipparen så stannar den i de partierna med tjockare gräs.
Samtidigt är det skönt att röra på sig så bara det vore en jämnare gräsmatta så vore det riktigt skojigt...tror jag.
Efteråt känner jag mig riktigt nöjd för det blir så fint med nyklippt gräs också.



När jag väl håller på därute så går min hjärna igång och planerar inombords allt jag skulle vilja fixa till. 
Mina begränsningar sitter i okunskap samt ekonomi. 
Men OM jag skulle ha en massa kunskap och en hel bunt med pengar så skulle jag börja med framsidan.
Framsidan: Där skulle jag snygga till runt husgrunden med grus och plattor, jämna till marken utanför verandan, fylla på med jord och så nytt gräs samt sätta dit ett snyggt vindskydd.
Göra iordning med lite blommor och rabatter odla i en pallkrage. Göra en inramad grillplats , ett utekök, där man kunde ha det lite cosy medan man grillade. Sedan skulle jag ta en ordentlig funderare vid slänten. Den är såååå jobbig att klippa och där skulle det vara bra med någon marktäckande växt så man slapp klippa. 









Husgavelsidan vid verandan: Snickra med liggande panel/brädor så det blir täckt där och måla i laserat vitt eller ljusgrått så det blir lätt att underhålla. Sedan plantera högväxande blommor, buskar eller något så att man trollar bort höjden.
Inreda inne på verandan såklart! Glasa färdigt ena delen med en hel trävägg med runt fönster och sedan glasdörrar ut.

Baksidan: Jag skulle vilja bygga en uteplats uppe vid de stora fönstren utan tak. Med dubbeldörrar ut. Det är en underbar solsida och tänk att bara gå ut i solen och njuta. 

Där nere på markplan önskas ett stort altangolv med en nersänkt badtunna/bubbelbad, plats för rottingsoffa och fåtöljer, solstolar och insynsskydd/vindskydd. Rabatter och planteringar nedanför. En pool vore i och för sig inte heller så dumt! Den skulle också vara inbyggd i altangolvet...tänk mindre yta för gräsklippning.





En av mina manliga bekanta berättade för mig om hur de hade överraskat hans mamma när hon skulle fylla år och var bortrest sen när hon kom hem var där en pool som hennes man, söner mm hade fixat. Yes! Vilken present!
Ett Attefallshus vore inte helt fel heller för gäster som vill komma och hälsa på men ändå ha en egen täppa.




Andra gavelsidan: Snygga till med lite plattor intill husgrunden samt bygga en liten veranda/ uteplats invid den nya utbyggnaden. Där är morgonsolen och vi kan dricka vårt morgonte/kaffe och äta frukost under sommaren. Mysigt.
Kullen: Bygga en carport/garage,förråd och parkeringar för alla bilar.
Göra en liten uteplats med plattor eller trätrall som ramas in av buskar. Som en liten berså.
Markiser på alla fönster i mörkgrått. Markplanering överhuvudtaget. Fylla på jord i gropar efter utbyggnad, ha grus, gräs, växter, buskar, rabatter. Men lättskött. Buskar klär in och är lättskötta så fler av det.

Jag tror det var allt. Haha...En budget på 500 000kr kanske? Behöver nog spela lite på travet eller något sånt!

För att inte tala om mina fantasier om ladan. Den är inte i ett gott skick nu men tänk vad det skulle var häftigt att göra iordning den och inreda den till någon sorts butik, bed and breakfast med bubbelbad och matkvällar eller något sånt. Vedugnseldsbakad mat. Hantverk. Ekologiskt. Många ideer som snurrar i min lilla hjärna.

Nu ska jag och A åka till min kära mor och far för att få äta lite god söndagsmiddag.
Tack för det!
Drömmer vidare sålänge.
Söndagskram från Anna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar