"Det som kommer från hjärtat går till hjärtat."

måndag 5 november 2018

Uppdatering jan- nov 2018

Jag har inte bloggat på väldigt länge igen!
Egentligen är det ju helt fantastiskt roligt att få läsa sina gamla inlägg. En dagbok. Så jag tänker göra ett nytt försök igen!

Nästan ett helt år har gått sedan sist. En hel del har hänt. Stora som små händelser.
En snabb resumé sen sist, som var i januari, är att H och jag åkte på en underbar Teneriffaresa på sportlovet, Sanna flyttade till Göteborg och började jobba på H&M. Hon bor numera med sin fina Oskar.
Vädret denna vår och sommar går till historien. Mycket sol och värme!
Så vi tillbringade mycket tid på båten under våren efter jobbet och njöt av allt det vackra.

Tyvärr så hände det även tråkigheter.
Vår älskade Vivan lämnade oss den 17 juni. Det var så oväntat och sorgligt och vi saknar henne så otroligt. Hon är saknad och det är så tomt att inte kunna åka och hälsa på henne. Vi var och hälsade på henne den 6 juni och stannade länge och pratade och vi märkte ingenting då. Men så ramlade hon på balkongen och bröt lårbenshalsen. På sjukhuset så fick hon även en liten hjärtinfarkt och orkade inte kämpa mer. Vi kom från Hälsingland och stannade i Karlskoga på sjukhuset och vi är så tacksamma för att vi fick krama och träffa hennes och tala om för henne att vi älskar henne.
Sorg.

Johanna fyllde 25 år den 28 juni så vi firade henne med fest hemma hos oss. En underbar sommarkväll.
I den heta sommarvärmen dränerade vi även runt huset. Det var välbehövligt. Sedan var det dags för min 50 årsfest i slutet av juli. En intensiv sommar med mycket sol, båt och jobb. Min 50-årsfest var oförglömlig och rolig och firades med nära och kära!
Efter festen gick luften ur både H och mig. Vi åkte till Hunnebo och släppte allt. Så skönt.
Våra barn var där och vi fick rå om varandra.
När vi kom hem packade vi om och åkte iväg till Grekland. Min 50-årspresent. Ett underbart avslut på sommaren. Grekland är så fint.

Under våren flyttade Albin hit till oss och började i augusti på Vänergymnasiet på restauranglinjen.
Pontus har också börjat gymnasiet i Skövde.
Våra stora pojkar.

Sedan har vi kämpat på och det roliga med att fylla 50 och önska sig upplevelsepresenter är ju att det blir en utdragen "fest".
H och jag fick åka på skaldjurskryssning i Göteborg med Johanna och Roham. Det var roligt! Det var god mat och uppträdande.
Sen nu i oktober blev jag kidnappad av svärmor och svägerskor över en natt. Det var såååå spännande och vi hamnade till slut på Arken Spa i Göteborg. Otroligt vad jag känner mig bortskämd!!!
Nu ser jag fram mot nästa äventyr den 7-9 december då vi ska få åka till Köpenhamn och bo på hotell och gå på julmarknad. Men det skriver jag mer om då!

Huset - vårt älskade hus.
Jag har egentligen inte känt någon själ i det här huset men nu när vi gör iordning och bygger om och gör det till vårt och får ordning och reda så känner jag mig mer och mer hemma.
Förra julen så blev vårt badrum klart. Sedan gjorde vi iordning gillestugan och vårt sovrum därnere. Det blev så bra att få rum i källaren!
I somras dränerade vi runt huset och nu har vi precis tilläggsisolerat hela huset, satt in nya fönster och satt ny liggande panel. Även fasadbelysning har kommit på. Så det blir bara bättre och bättre.
Vårt nästa projekt är att färdigställa köket med skafferi, köksön med skåp och sedan blir det lilla toaletten. Byta till nya innerdörrar och skjutgarderober i hallen.
Tvättstugan och rummet innanför blir det sedan!
TIll sommaren fortsätter vi dränera på framsidan. Vi ska måla vår nya fasad och bygga en ny bro. Nytt staket och göra trädgården fin.
Sedan i tur är nytt tak och hängrännor och slutligen altan. Vi ska ta bort vår stuga på baksidan.
Sen så...haha...ständiga projekt!
Men sen är det bara att njuta!!!

Det senaste stora är ju att vi har fått ett nytt underbart tillskott i familjen.
Lilla Nora.
Sötaste Nora har kommit till världen den 1 oktober.
Hilmer har blivit storebror och vi är så lyckliga!
Vi har tyvärr inte hunnit varit så mycket hos den fina familjen för vi har varit förkylda hur länge som helst! Det är så himla tråkigt!
Men nu hoppas vi att det ska ge med sig och vi ska bli friska och krya.

Nu har det precis varit allhelgonahelg och vi har varit uppe hos älskade mamma och pappa i Hälsingland. Det var så skönt att få träffa dem.
Mamma är ganska pigg i humör och vilja men har en jobbig värk i ryggen och det sticker in i bröstkorgen säger hon. Hon är så liten i sin kropp. Kämpen. Klagar inte. Imorgon ska hon till doktorn och min kära syster ska med så det känns tryggt.
Pappa är också pigg efter omständigheterna. Han är lite sentimental och pratar mycket om att han inte orkar och hjälper mamma. Han säger också att han kanske inte lever så länge till. Och han har många funderingar kring det.
Det känns sorgligt att lämna dem då de inte har någon som hjälper dem i vanliga fall. Ingrid bor ju i Sundsvall och jag här.
De såg så ynkliga ut när vi åkte därifrån och stod på bron och vinkade båda två.

Nu är vi hemma i Sjötorp.
Jag och P är hemma idag för vi är hostiga och förkylda. A kom precis hem från skolan och H är på jobbet.

Livet är bra.

Just nu är vardag och fokus på jobb, hus och familj.
Jag har som vanligt behov att få blandad kompott.
Jag behöver ha tid för hemmapyssel och så tycker jag om att vara spontan och hitta på saker.

Jag är så rädd att hamna där jag var för några år sedan.
Jag behöver ta tag i min hälsa med träning och välmående.
Jag vill göra roliga, spontana saker för det gillar jag!
Jag vill även ha tid och en plan för att fortsätta göra vårt hus iordning och fint för det gör att jag är i balans och är jag i balans i ordning och reda så mår jag bra och då tänker jag att jag har energi till att sprida mitt bramående till resten av min omgivning!

Jag kom på mig själv häromdagen och tänkte att jag måste stanna upp och ta tag i det själv för det finns ingen annan än jag som kan göra något åt det.

Nu har jag "kommit ifatt" där jag slutade och tänker fortsätta blogga!

Ha en underbar novemberdag!

Kram Anna






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar